mail mij

Mindfulness

 

 

Bewust -zijn.

 

 

21 januari 2023 start de 8 weekse mindfulness MBCT training op VRIJDAG morgen

 

 

 

 

 

 

Mindfulness is leven met volle aandacht voor alles wat er is in het nu, van moment tot moment.

Het huidige moment is alles wat we werkelijk hebben. Zo kunnen we hier en nu geluk hebben en verliezen we ons niet in het verleden of in de toekomst.

 

Mij spreekt de metafoor van de zee door David Dewulf (boek  'Kleine momenten van mindfulness ' ) aan: "Mindfulness leert je met evenwicht over de golven van het leven surfen.

Het leven is nu eenmaal geen vlakke zee waar het altijd zonnig is. Soms staat er heel veel wind en zijn de golven torenhoog. Je kan dan het gevoel krijgen dat je verdrinkt.

Mindfulness helpt je om te leren zwemmen en te genieten van de zee, op alle momenten- ook de moeilijke, want alleen dan ontwikkelen we juist de meeste mededogen, liefde en inzicht."

 

We leren dus manier om te zijn met ook de minder mooie momenten. Daarbij zijn we compassievol naar ons zelf en de ander.

 

******************************

Deze eerste training is ter afronding van mijn 2 jarige opleiding tot mindfulness trainer en ter accreditatie bij de VVM. Omdat ik in afwachting van de accreditatie ben, bied ik deze training (start in januari ) nu aan voor slechts de HALVE PRIJS, Nu €175,00 in plaats van € 350.

 

******************************

De 8 weekse:

Op 8 ochtenden van 9:00- 11:30 uur

Harlingen.

 

De mindfulness trainingen volgens het MBCT protocol.

MBCT staat voor Mindfulness Based Cognitive Therapy.

*****************************

 

WAT IS  MBCT?

Deze mindfulness training MBCT is ontwikkeld om mensen te helpen het piekeren en mentaal als fysiek lijden te verlichten. Dit protocol is een combinatie van Mindfulness Based Stressed Reduction en (MBSR) en Cognitieve Therapy. Beide methoden zijn wetenschappelijk onderzocht en Evidence based als goede methoden erkend.

 

Van beide werelden is het beste samengebracht in een goed aangeschreven en onderkend effectief programma Mindfulness Based Cognitive Therapy.

 

Mindfulness staat erom bekend dat deze helpend is bij fysieke pijn en onrust.  De MBCT is helpen bij zowel fysieke als mentale pijn en onrust.

 

VOOR WIE?

Je hoeft geen klachten te hebben om mee te doen. De training levert je op: meer veerkracht , vergroot zelfinzicht, effectiever omgaan met stress en problemen, meer ontspanning, positiever zelfbeeld, vergroot creativiteit, meer innerlijke rust, vermindert het lijden van zowel fysieke als mentale pijn.

 

De trainingsessies vinden plaats in het zaaltje (van 'het Reizende koffertje') van de Harlingse School. William de Boothstraat 2 te Harlingen.

Inloop vananf 8:45 uur, start 9:00 uur.

Trainingssessies duren 2,5 uren tot 11:30 uur.

 

Je ontvangt huiswerkbladen met theorie en oefeningen. Daarnaast ontvang je toegang tot de audio van de meditaties.

 

Dan nog dit:

Het doen van de oefeningen thuis vraagt enige toewijding. Het oefenen maakt het resultaat groter. Zodoende is de toewijding er een aan je zelf.

 

Er zijn stoelen om op te zitten en matjes om op te liggen.

Ook zijn er dekentjes als omslag of om jezelf toe te dekken.

Breng gerust ook jouw eigen ligmatje of zitkrukje  of meditatiekussen of wat jou comfort geeft.

*****************************

 

Mindfulness is niet iets zweverigs. Het is het oefenen van aandacht.
 

Het bewust en zonder oordeel ervaren van het huidige moment.

 

Dat kan bijvoorbeeld ook zijn het met helemaal jouw aandacht bewust tandenpoetsen. Dat je bewust alles in het moment opmerkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij het tandenpoetsen bijvoorbeeld de handeling, het bewegen van jouw arm, het gevoel van de borstel over jouw tanden en tandvlees, het ruiken en proeven van de tandpasta opmerkt.

 

Vaak is het tandenpoetsen een automatische handeling waarbij je helemaal niet bewust aanwezig bent. Je hoeft hier ook niet over na te denken. Het gaat vrij vanzelf.

 

Onze gedachten gaan dan ook met onze aandacht aan de haal. Je denkt er opeens aan dat je de droger nog leeg wilt halen, dat je nog iets voor je kind klaar legt, hoe vervelend die ene opmerking van een collega was, hoe je morgen de oppas nog wat wilt vragen, enzovoort. 

 

Hierdoor ben je dus niet aanwezig in dit moment. 

 

Dit is helemaal prima. We kunnen immers niet alles altijd maar bewust doen. We doen veel handelingen op die manier, de hele dag door.

 

Ook bijvoorbeeld eten, je kind voor school klaar maken, auto ritjes, op je werk vaak routinematige klussen, boodschappen en koken, de voorbeelden zijn legio. Hierdoor leef je voor een groot deel op de automatische piloot.

 

Maar alleen maar op de automatische piloot leven is alles behalve bewust leven. Je bent druk in je hoofd. De weken vliegen om... je voelt je geleefd in plaats van te leven.

Je denkt dat jouw denkende hoofd is, wie jij bent. Je wordt geleefd, je voelt de signalen van jouw lichaam /stresssysteem niet meer duidelijk.

 

Zo kun je bijvoorbeeld ontevreden of geïrriteerd zijn zonder te weten waarom. Of (stress- gerelateerde) lichamelijke klachten krijgen.

 

De training sessies bestaan uit 3 peilers : meditatie, enquiry en theorie.

 

Meer ontspannen leven

 

Er is ontzettend veel te vertellen over mindfulness. Het mediteren is vaak ontspannend, alhoewel dat niet het hoofddoel is.

De rust in het dagelijkse leven dat is de grote winst. Je ervaar meer evenwicht, je gaat effectiever om met onprettige ervaringen.

 

Door het verhogen van het bewustzijn identificeren we ons minder met gedachten en emoties. We worden ons er bewust van welke manier we willen reageren in plaats van meestal niet helpende automatische reacties.

 

Je traint jouw innerlijke waarnemer. 

 

Je reageert minder reactief, je ervaart meer innerlijke rust en evenwicht, je ervaart meer compassie voor jouzelf en de ander, het doen en zijn is meer in evenwicht, jouw intenties zijn beter op jouzelf afgestemd en je leeft meer vanuit jouw authentieke ware aard.

 

Kijk ook eens deze YOUTUBE video van Harteraad over Mindfulness :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mindfulness is bewezen effectief bij stress - klachten en  doorbreekt pieker-gedachten.

 

https://youtu.be/-V4ADpu6sd8

 

Individueel of in duo's kun je ook de MBCT mindfulness training volgen.

Wil je liever niet in de groep of graag samen met een vriend(in) of partner. Dat kan ook.

Vraag mij gerust naar de mogelijkheden en de tarieven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik ben lid van de VVM als trainer in opleiding. In maart 2023 start de accreditatie tot trainer.

 

 

 

 

 

 

 

VOORWAARDEN
Elke mindfulness-training is gericht op een meer aandachtig en bewust leven en het anders omgaan met stress en pijn. De attitude en vaardigheden die je daartoe krijgt aangereikt vragen om beoefening. Deze training is nadrukkelijk geen therapie en vervangt deze evenmin. De trainer zal zijn werk met alle aandacht en zorgvuldigheid doen en je ondersteunen t.a.v. beoefening. Je blijft echter zelf volledig verantwoordelijk voor de eigen ervaring, de beoefening en de effecten van deze training. Hiervoor kan trainer Annette Dijkstra nimmer aansprakelijk worden gesteld.

Ben je onder behandeling van een hulp- of zorgverlener dan word je dringend geadviseerd vooraf je deelname hiermee te bespreken.

Alle persoonlijke gegevens worden vertrouwelijk behandeld en zijn uitsluitend beschikbaar voor de trainer. Derden hebben hierin geen inzage en zonder je instemming zal met niemand informatie over je deelname worden gedeeld.

Het kan zijn dat je in aanmerking komt voor een (gedeeltelijkje) vergoeding van de kosten van de training door bij voorbeeld je werkgever of ziektekostenverzekeraar. Dit is volledig je eigen verantwoordelijkheid. Geadviseerd wordt vooraf duidelijkheid te vragen. Een rekening op naam zal op verzoek worden verstrekt.

Doen zich bijzondere omstandigheden voor tijdens de duur van de training meld dit dan bij de trainer.